Győri Orsolya

SZEMFÉNYVESZTÉS, RAGYOGÓ FÉNYBEN

2013 november

SZEMFÉNYVESZTÉS, RAGYOGÓ FÉNYBEN
(James Tissot Kathleen Newton egy karosszékben című képe nyomán)

Mintha itt se lenne. Így. Ne mozduljak.
Rögzítsem tekintetem, fejem. Mintha
épp csak felnéznék a könyvből, túl a képen.
Felejtsem el, hogy vagyok,

hogy nem vagyok egy a székkel, amire
támaszkodom, sem a látvánnyal,
ami belém ivódik, de nélkülem,
kívül az ábrázolt látvány-kereten.

Jó. Nem vagyok különb a széknél, ami
megtámaszt, támogat. Hogy ki vagy mi
helyett és meddig, az most nem lényeges.
Alattam van, és egy vagyok vele:

keverésre váró festék a rámán,
kimerevített pillanat, önfeledtséget
sugalmazó beállítás; moccanatlan,
több hónapig, kora délelőtt.

Megrendeltem, hogy majd nézzék
hosszan, milyen volt, amikor azt hittem,
senki sem lát. Öncsalás és csalatás,
amit csak nagy művész adhat,

vagy ismételhetetlen idealizálás –
egy ismeretlen idea nevében.
Szépség? Ifjúság? Ártatlanság? S rózsás?
Minden névre hallgat, bármelyik lehet.

Aki e képre tekint, meglep – és én
rajtakapom, ha zavarba jön. Farkasszemet
nézünk: egyedül van, ha engem úgy lát;
romlott, ha ártatlannak;

és becsapható, ha elhiszi, hogy az
vagyok egyedül, amit ott lát.
A festő is csal, én is, ő meg magát
szedi rá, kéretlenül.

S hogy ki mindenki él e trükkel? Ember
legyen a talpán, ki tudja, mit kér,
s mit adhat festő, önmaga
képén kívül.

Hogy ismerném magam? –
Hát nem. Az idő nem rögzíthető,
bárhogy próbálja is a festő,
csak felvitt réteg mind: én, te, ő.

kép | James Tissot Kathleen Newton egy karosszékben, wikimedia.org