A FÜSTÖLGŐ FEKETE ÜRÖMTŐL A MÁKSZALMÁIG
A sámán dörgő hangja betöltötte a sátrat. Tűz fölé tartott csörgőkkel táncolt, és kántálva hívta a segítő szellemeket. Parazsat emelt az ég felé, majd az előtte fekvő beteg hátára tette. A gyógyulást remélő férfi fogait összeszorítva tűrte a fájdalmat. Amikor a sámán olyan helyre lelt a bőrön, ahol a parazsak kisebb kínt okoztak a szenvedőnek, az orvosságos ember úgy vélte, megtalálta a kór forrását. Azon a ponton gyógyerejűnek hitt nyírfataplót gyújtott, és a beteg türelmesen várta, amíg a tűz átégette a bőrét, hogy a betegséget okozó démon eltávozzon testéből. A magyarokkal rokon vogul népről jegyezte fel ezt az ősi gyógyító eljárást a neves néprajzkutató, Munkácsi Bernát. A fekete üröm japán nevéből moxibuszciónak nevezik a melegítéssel, hővel történő gyógyítást. A régészeti leletek tanúsága szerint ezt a gyógymódot ismerte már a barlanglakó ősember is. Ázsiában a fekete üröm szárított levelét égették a bőrön, vagy húsz centiméter hosszú, másfél centi vastag égő ürömlevél rudacskát tartottak közel a bőrhöz, hogy megszüntessék a fájdalmat, a szervezetet kínzó érzést. Főleg ízületi gyulladást kezeltek melegítéssel, de így csilla-pították a hasfájást is.
A másik régi gyógyító és fájdalomcsillapító eljárás a tűkkel végzett akupunktúra. Ásatáskor előkerült csontból és kőből készített eszközök arról vallanak, hogy a kőkorszakig nyúlnak vissza az előzmények. Az akupunk-túrát a klasszikus kínai gyógyászat fejlesztette tovább. A bő kétezer évvel ezelőtt összeállított, A Sárga Császár belső könyve című munka több száz tűbeszúrási pontot sorolt fel a testen, és taglalta a betegségek, fájdalmak kezelésének módját. A kínai világszemlélet az embert a mindenség kicsinyített másának tekinti, amelyben a két őserő, a jin és jang munkál. Ha megbomlik közöttük a harmónia, akkor jelentkeznek a fájdalmak, betegségek. Az akupunktúrával a két erő egyensúlyát próbálták helyreállítani. A régi korok orvoslása a testi sérülések nélküli tartós fájdalmat, például az elviselhetetlen fejfájást az emberbe költözött gonosz démonoknak tulajdonította. Az elűzés egyik módszere a koponyalékelés volt. Ezt az ősi sebészeti beavatkozást a honfoglaló magyarok arab tudósoktól vették át.
A fájdalmat ősidők óta növények főzeteivel, kivonataival enyhítették. Az ópiummák fájdalomoldó és egyben egészségkárosító hatását már az ókorban felismerték. A vegyészet fejlődése évszáza-dokkal később lehetővé tette az ópiumból a fájdalom-csillapítást és altató hatást kiváltó vegyületnek, a morfiumnak az elkülönítését. Ez elsőként Friedrich Sertürner (1783–1841) német gyógysze-résznek sikerült, aki az álom görög istenéről, Morpheuszról nevezte el az oldatot. A gyógy-szeripar egyre több morfiumot igényelt. Ez ösztönözte a Szabolcs megyei születésű Kabay János (1896–1936) gyógyszerészt, hogy mákból vonja ki a fájdalomcsillapító alapanyagot. Előbb a zöld mákgubókat, majd a száraz mákszalmát dolgozta fel üzemében. Szabadalma meghozta a világhírnevet. Ígéretes pályája azonban váratlanul derékba tört, mert műtét utáni vérmérgezésben, fiatalon elhunyt. A sors kegyetlensége, hogy az egész életét a fájdalomcsillapító gyógyszerek kutatásának szentelő tudós nagy szenvedések között halt meg.